Krakow

Trodde inte att jag skulle bli så imponerad av Polen och Krakow som jag faktiskt blev. Supertrevliga människor som var fantastiskt duktiga på engelska. Staden var dessutom fantastikt vacker. Det fanns i princip inga nya hus någonstans och nästan alla gamla hus var lite fallfärdiga. Otroligt charmigt.
Första dagen utforskade vi mest staden. Överallt fanns det små golfbilar med en guide man kunde åka för att se sig om i stan. Vi hoppade på en och åkte runt i judiska kvarteren (som vi också bodde i) samt gettot. Vår guide var en jätterolig ung och entusiastisk kille som tittade mer på oss än på vägen. Annars knallade vi mest runt och avslutade den trötta dagen (klev upp vid 03:00) med middag på en klassisk judisk restaurang. Om jag skulle bli jude kan jag säga att det inte vore för maten i alla fall! Mer roligt än gott skulle jag säga. John fick verkligen in en fullträff när han provade Gefilte fish. Kylskåpskall fiskfärs fylld i sitt eget skin och srverat i gele! Det låter väl mumsigt?
Dag två tog vi oss upp tidigt och åkte till saltgruva Wieliczka. Otroligt fascinerande tur på tre timmar som började med att knalla ned 54 vångingar för en liten trätrappa. På dessa tre timar hann man tydligen se strax under 1% av gruvan. I övrigt hann vi se Wawel castle och Auswitz-Birkenau (som får ett eget inlägg). Känner att inlägget redan blir långt så får bli en liten allmän samanfattning bara. En riktigt bra resa helt enkelt, men det bästa resesällskapet.

"HIT ME!"


N A M E: [ don't you dare forget it! ]
[ remember me? ]

M A I L: [ hidden ]


B L O G:


W R I T E: